Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Znárodněný Jarek Nohavica

Články na téma Jarek Nohavica by se daly přehazovat přes zeď. Kdosi jásá téměř se zaťatou pěstí, kdosi má v mlčení tíži na prsou, někdo nadává, kdosi je laxní, protože ho to nikdy nebralo, někdo si řekne: jeho nebe...

Jsem z těch, co říkají: jeho nebe, protože ho vážně osobně neznám. Nevidím do něj a nevím, do jakého nebe se chce ve svém věku, odvedené práci, při všech svých prožitcích, svých případných  vinách a svých pochybeních, případných donuceních, případných bolestech, na co se chce dívat. Co ve svém nebi chce všechno vidět, co považuje za neuchopenou příležitost, a nebo co tak vůbec nevidí. Na co si on sám chce v nebi udělat první místo? Jak uvažuje? A já si dovedu představit, že uvažuje tak, že má dilematickou, ale zcela přirozenou chuť za svou tvorbu dostat zaplaceno. Uznáním, co se nosí jako metál, nebo medaile na krku. Představuji si sebe a jiné, vím, jak v noci koukám do stropu, a vím, že zvažuji, jak mi bude, když. Když á - vezmu, když bé .- nevezmu. Připsala bych to asi pocitu, jaký máme z čarodějnického procesu, kdy vás natáhnou na skřipec a je uplně jedno, co řeknete. Protože za nepřiznání vás vytáhnou do délky tří metrů a po přiznání vás potom blahosklonně upálí. Nevzít, přizpůsobit se vidění ostatních a nevzít... a nosit si v hlavě celý život, že mi to vlastně mrzí ( leč život šance jen tak nevrací), vzít - být jedněmi odvrhnut a druhými znárodněn. Daň slavných.

Vzpomínám si na své mládí, a jak jsme s ním jako dav takzvaně šli. Tak jako herec řekne, potřebuju, aby se mnou ten divák šel. A my zpívali, on rozsvěcoval. Dělal přesně to, co se dělává ve všech válkách, kdy mlčí Múzy. Ale protože Múza je ženská, co mlčet moc dlouho stejně nevydrží, tak si cestu ke slovu stejně nějak najde. Děje se tak oklikami a paralelalmi sdělovaného. Výlety do historie třeba... František Palacký píše svý Dějiny, František Palacký píše svý Dějiny - to podruhé zopakuje dav.

Ne nadarmo se říká, že sborový, nebo hromadný, zpěv má sílu. Dav, co zpívá, je síla, Alexandrovci jsou demonstrací síly, husité už se nám o své síle zaštítěné zpěvem chorálů zaplaťpánbůh nerozpovídají. 

My totiž měli tenkrát sílu. Byla tam. Taková na chvíli, co s ní jdeme všichni skoro za ruce a zpěvák nás vede. Co nás semkne a na kterou je najednou síla těch nad námi krátká. Nebo nesilná. Ŕíkám si  někdy, pánbů ví, jak to tenkrát vlastně chtěl, nebo jak jsme to doopravdy měli, jak to všechno bylo. Jestli to byla radost ze zpěvu a té sounáležitosti jen tak, jestli to tak chlap, co si před dav sedne s kytarou, nějak vůbec dopředu zamýšlí, nebo se tohle šťastně povede a pak se to stane docela významnou značkou. Kterou si pak s sebou už koncert a zpěvák nese napořád. Jak to bylo, že jsme ho brali, že je prostě náš? Že to všechno, čemu se říká politika - čili věci lidí, které ale naše tehdy nebyly, že to za nás nějak vyzpívá? V jinotajích, v alegoriích... bylo to tam? My to tak prostě cítili. Znárodnili jsme si ho jako dav už tenkrát, ale lhala bych, že to nebylo oboustranně hezké, dojemné, silné, a to určitě pro obě strany. Bylo. Navzdory tomu, že písničky, co jsme je možná jako protestsongy vnímali, takové vlastně nebyly.

Protestongy se zpívaly v Sokolově a možná do toho zatáhnu i Děčín. To nevím. Každopádně to byly protestsongy proti po zuby ozbrojeným silám na našich hranicích, co nám chtěly uloupit tu vymoženost, že jsme měli všichni zhruba stejné nic a stejný strach. Jarek Nohavica si nás uměl získat tím, že na první metě bylo vyzpívání se za naše ustrašené já, vlastně pro každého stejné. Duše se nám tetelí svými osobními strachy úplně každému. Strach z budoucnosti, strach, že se mi s holkou pomiluje někdo jiný, strach, že něco neustojím, že nemám odvahu, anebo zase naděje, že kolem nás jsou ti nejobyčejnější a že jsou to hrdinové všedního dne. Bláznivá Markéta je něžnost, která duši pohladí. Jarek Nohavica dokázal, že v době, kdy Rusko a pojem Rusák měly zápach nad zápach, jsme seděli jak přikovaní, a vnímali, že pod těmi pojmy se vyplatí najít člověka, který je nám ve svých radostech, bolu, nadějích a strachu podobnější, než se zdá. Jeden se to z učebnice naučí, ale od něj si z písničky docela přirozeně nasál onu podstatu, že ruská literatura patří k tomu nejlepšímu na světě, že je to vždycky ponor do duše až na dno. A i kdybychom tohle nepřeceňovali, že v těch písních cítíme přírodu jako neodlučitelnou součást textu a že Rus je prostě vlastenec na entou a široká rozdávačná duše. Možná těžkopádná nátura.

Jarek Nohavica se zpíval, citoval, pobrukoval na mejdanech, byl zkrátka národním. Byl tu národní společný nepřítel, byl to nepřítel definovaný. Proti němu stál člověk jako jednotlivec bez svobody, zato s tužbami a strachem, s kapsami natajno naditými nadějí zakázaných knížek, písniček a zpěváků. Doba se změnila a my zůstali v pocitu. Pocit dostal šrám, co má jizvu z minula. Jizva se jmenuje odtajněná spolupráce. Ten, co má ke sklenici blízko, je snadným terčem, ten co má touhu dělat, co umí, co dělat potřebuje, ale má nad sebou strach, je terčem ještě snadnějším.

  Já u toho nebyla. A ti, co si ho našli, ho našli. Ne on je. Jakmile něco umíte moc, odpradávna se hodíte. Zpíváte-li, hodíte se; pěvci se pro opěvování hodí báječně. Jste historikem? Jste zapisovači událostí? Nechají vás jako jediné, či jen jako jediného žít. Abyste o vítězi psali. Aby zbyl někdo, kdo o králi umí psát. Legendy, co se ujmou. Tak to je. Umíte? Budete už nadosmrti řešit dilema. Nechat se koupit, nebo ne, nechat si zaplatit, co umíte. Přijmout něco za něco, čím léta žijete? Jak těžké, když něco milujete a taháte to za všeobecné nechuti z bláta, abyste lidi přesvědčili, protože v tom cítíte bohatství!

Ve světle věcí se jeví pro mne jedno. Mně navzdory hledání Seifertů a Mišíků nevadí tolik metály, co s fanfárou dávají v předpokladech bardovy přimknutosti ti nejvyšší. Tohle se děje, co svět světem stojí. Mně bolí situace, za kterou zpěvák sice vůbec nemůže, ale kterou tím gestem bohužel posvětil, které dal glejt. Dal glejt mnoha takovým, co mu "píšou"

 Pane Nohavico, vy mě pochopíte, vy mě zachráníte, vy přece dobře víte. Že jsem nedokázal být svobodným, přestože mně tu bezmála třicet let ani zvnějšku, ani zevnitř nic nehrozí. Že jsem nedokázal naložit s možnostmi, co jsem měl. Že jsem volil tak, že to byl nerozum a já se nikam neposunul, že neumím za sebe a své činy ručit a ze svých chyb se zodpovídat. Že nějak neumím a nechce se mi za sebe si věci rozhodnout, že čekám a chci, aby mě zase někdo vedl. Že se zase bojím budoucnosti tak, až mám zatemněno pro přítomnost a bojím se člověka. A vy jste to hezky řekl za mě. Já a my si vás do svých tužeb projektujeme. Jinými slovy, my si vás opět znárodňujeme.

Jaromír Nohavica možná cenu převzal proto, že chtěl zažít a dopřát si - ústy Kloboučníka - tu takzvanou Alenčinu Svoucnost. Je nakonec ukotven v regionu těžce zkoušeném, vlastně se lidu v obyčejných tužbách nezpronevěřil, na znárodnění si už hrát tak úplně nechce a nehraje. Je to jinak a on chce být svůj. A navíc...má věk a odpracováno pro tu svou Svoucnost. Má ale trochu smůlu. Není úniku. Není Svoucnosti.

Po týdnu vřavy lze celkem jasně pozorovat, že dav kdysi znárodňujících, co možná i křičel, dnes už spíš rezignovaně krčí rameny. A nechává věci být. Nechává to nějak být. Dav, který ho znárodňuje dneska, je nemálo reprezentovaný těmi, co mu "píšou". Píšou mu revolučně a ve vítězném jásání.

A já nevím, jestli ta vyhrocená radost, co se děje jako při fandění jeho milovanému Baníku, je tím, čím nás tehdy všechny tak semknul. Jestli tohle fandění a plná ústa, jak to těm a těmhle přijetím Puškinovy ceny nandal, jestli tenhle esprit kdykoliv do svých písní on sám vkládal. Nevím.

Dovolím si mít dojem, že vítězství v jeho písničkách byla vždycky spíš plachá. A že to všechno, co se kolem něj točí právě teď, je diametrálně odlišné od toho, čím jsou jeho písně. Jenže Znárodnění člověka - který se svým znárodněním pak bohužel po nějakých těch činech musí počítat, bývá takové, že se už pak většinou znárodněného člověka vůbec na nic neptá. Líto mi je...Jak je jemu, vážně nevím.

 

 

 

 

 

Autor: Radka Kielbergerová | sobota 10.11.2018 23:45 | karma článku: 34,17 | přečteno: 4949x
  • Další články autora

Radka Kielbergerová

Je Mgr. Valíková alkoholička, nebo není? Stejná otázka: Je ing. Flaška idiot, nebo není?

Článek čerpá ze znění titulku pana Flašky v hydeparku. V perexu pak píše:„Na tuto otázku VV reaguje velmi citlivě a nešetří hrozbami ani trošku.“ Jinými slovy by podle p.Flašky měla VV podsunutý alkoholismus přijmout a nebouřit se

19.4.2024 v 22:53 | Karma: 0 | Přečteno: 14x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Franze Kafku v Izraeli obvinili, že je nacistou, a popravili ho. Spravedlnost - přirozeně!

Než se tu navždy rozloučím, Kafka nezemřel v roce 2024. Odcestoval do Palestiny a zemřel v Tel Avivu. Všechno je takto:Umělec má probouzet otázky, co se hodí nechat spát. Spravedlnost má vyvěrat z věcí přirozeně. Pak má svou cenu.

18.4.2024 v 22:37 | Karma: 7,58 | Přečteno: 231x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Poezie nejsou jen rýmy, říkanky nejsou básně. Aneb Hrajem na přání a Herda posílá štípanou

Z básnění na blogu osm let kvetu. Aby se lidový Nezval zaštítil, skromně vysvětlí, že si jen hraje. Vy na to máte přistoupit a kodrcat se sešrotovaným rytmem v drtičce, aby se to vešlo. A říkanky? Umět je je majstrštyk redukce.

17.4.2024 v 2:55 | Karma: 6,43 | Přečteno: 163x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Pan Fikáček je nepříjemným. Je bohužel vědec a chodí bůhvíproč moc do historie. Izraele.

Je radostí, když se v blogu Idnes nesetkáte jen s milci v přetékání emocí, ale s těmi, co mají fakta jako základ pro hodnocení světa a jeho stavu. Pan Fikáček svým textem jako žabák Nerudův otevírá lebi a ukazuje vědecký přístup

16.4.2024 v 15:10 | Karma: 4,36 | Přečteno: 111x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Kdo se bojí Virginie Valíkové...a proč se jich bojí ona?

Znáte proměny. To jsem já. Ve dne chlap a v noci ženská. Ve dne chlap, co hledá vztahy věcí světa, v noci ženská, co si řeší ty hezké osobní. I k sobě. Sedni si Veroniko, a nečekej žádné ženské tahy. Je den a mluví s tebou mužský

10.4.2024 v 17:25 | Karma: 7,32 | Přečteno: 257x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Víme první: Tomáš Flaška je na holčičky!

V obchůdku zbožím galanterním vedle Saloonu stál zády k vstupu lovec Filip, když mu mezi lopatkami zašimral kolt. 'Nevím, co mi chce pan Vracovský přeměřovat a na co se těší. Sděluji, že mu ho neukážu. Já jsem totiž na holčičky!'

9.4.2024 v 13:32 | Karma: 15,67 | Přečteno: 304x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Je cosi infantilního v užívání emotikonů s plazeným jazykem; pan Milan je s nimi Šťastný

Milan Šťastný mě kdysi objevil, jásavě přitkával až do doby, kdy jsem jemně naznačila, že třaskavou inteligenci si představuji jinak. A že mě nebude žádný nabob Čechoameričan posílat do Osvětimi. Mé komenty pana Šťastného ranily

8.4.2024 v 15:06 | Karma: 14,32 | Přečteno: 275x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Všichni blogeři včetně pana Flašky a Stejskala ho maj povinně velkýho

Rozmohl se nám tu takový nešvar...ataky zvěstí, že ho má někdo malýho. Ozval se pan Stejskal...a pan Flaška dnes u VV v hydeparku vysvětluje. Nemá na to paní VV dúkaz. Nezná mne a nikdy mne ani mého Mého neviděla!!!

5.4.2024 v 17:09 | Karma: 16,55 | Přečteno: 364x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Jaroslav Herda v odvážných básních, důmyslně skrytých v násadě od krumpáče

Do titulku se vám nechce rozjímat, kdo je chlap a kdo podělanost sama. Pan Herda se tu léta prezentuje články s přepěknou čteností 10 celých dva a v diskuzi nikoli vlastní pak oceňovanými rozbory. Chlap se však neuděje kloboukem

4.4.2024 v 14:02 | Karma: 13,65 | Přečteno: 242x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

S doutníkem a prstenem pana Sabó o izraelských nárocích na pomstu a o hlavní úloze umělce

Pan Sabó tu svou fotku jistě myslel jako recesi. Není nic tak povedeného jako právě toto v souvislosti s Gazou a mudrci o právech Izraele zajít přes hromady mrtvol kamkoli. Odtažitost pózy pana Sabó je výmluvná. V jádru nechutná.

2.4.2024 v 15:12 | Karma: 14,77 | Přečteno: 203x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Byly časy Velikonoc a byly hezké

Jsem tu dlouhý čas. Časem uklizená mimo hlavní prostor. Cítím se tu svobodná. Ráda vzpomínám na časy, kdy bylo pro koho tvořit, smát se a kdy se to dobré dalo dobrým nazvat. Ráda jsem kreslila, žertovala, bavila se. Blog se změnil

1.4.2024 v 18:23 | Karma: 12,73 | Přečteno: 221x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Nojo, pane Fürste, o času by to chtělo celý článek. Aneb kritici, co neumějí psát

Adminům, co někde něco jako kriteria píší, a zdokladovaně makiavelisticky pak hovoří jinak, to někdo vyřiďte. Ale půvabní jsou ti jako letka. Pan Fürst dodal dva články. Jeden o pravopisu, kdy vydí, a pak dnes o letním času. Fakt?

31.3.2024 v 15:31 | Karma: 16,72 | Přečteno: 265x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Paní Janků, projeďte si, co vám kde visí za kritéria a rady, posíláte-li tam lidi!

Články si po sobě kontrolujte – text s typografickými chybami, překlepy nebo dokonce s hrubkami nelze poutat na hlavní straně iDNES.cz, i kdyby byl sebezajímavější. Zdroj: https://inf

29.3.2024 v 18:23 | Karma: 11,14 | Přečteno: 199x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Profík se pozdrží arogance a hlavně zná dobře vlastní kodex, Patriku Bango a paní Janků...

Diskuze pod článkem o novém vzhledu Blogu se svezla přesně tam, kde být nemá. Zda to vědí oba admini, těžko říct. Blikat by jim kontrolka měla už proto, k jakým blbostem kontra svá okodexovaná prohlášení se svou vehemencí dostali

27.3.2024 v 2:44 | Karma: 16,01 | Přečteno: 263x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Doktorská pohádka

Nečekejte majstrštyk Karla Čapka. Čekejte spíš pokus o epigonství ruského Daniila Charmse - tedy surrealismus, co na případné čtenáře klade maličko vyšší nároky. Ale tu pohádkovou biblickou trojku, tu tam najdete. Žádný strach...

14.3.2024 v 10:45 | Karma: 16,05 | Přečteno: 272x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Filip Vracovský - mužská orchidej mezi páprdy aneb něco na té Kashcheevě je

Napsal blog, odpálil tlačítkem a jedno nechal v klidu, neboť diskutovat s neomylnými páprdy je ztráta času. Že je něco emočně přehnané? Nelíbí se? Trhá to formát pořadu? Ale kvůli tomu se nemusí vytahovat, že je to nabubřelá Ruska

13.3.2024 v 1:55 | Karma: 8,11 | Přečteno: 201x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Bloger roku, který nejlíp zvládá náběh na vidle?

Babiš je figura, která ty v cajku odrazuje a dodává jim co chvíli štempl. Netřeba soupisek, nejnovější "zmrd" je venku, do toho způsob mafií a putinstylu: Najděte něco. Ale, pane doktore, zanechte otazníku s osobním nahlédnutím

12.3.2024 v 14:16 | Karma: 11,76 | Přečteno: 229x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Od Pelíšků, pana Fikáčka a hrdinů Mašínů ke Lvu až po jeho hořký ocas

Lvi za námi. Spousta nových tváří, film se proměnil. Nebudu jediná, koho vítězný film netáhne. Budiž jeho vznik. Jako by akademie cítila, že cosi v jádru pudla vadí, nic než vítězství film nezískal. Matylda a Úsvit? Skvělé filmy.

11.3.2024 v 15:16 | Karma: 10,17 | Přečteno: 195x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Zachraňte od uličních výborů vojína Vlastíka Fürsta

Vlastík Fürst si tu dobu pamatuje a vysvětluje. Prý došly argumenty, papouškují, klaní se Putinovi, nemají rádi Fialovu vládu, touží po totalitě a Izrael je pro ně vřed. Ne, nejste na sjezdu s Husákem. Čtete Vlastíka Fürsta

10.3.2024 v 14:16 | Karma: 15,18 | Přečteno: 271x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Svět je lepším, když akceptuje ženskou sílu. Je krásná, mnohovrstevnatá, je všude kolem. 1

Než sem dám jeden můj starší článek, kde se vyznávám: Nevadí tolik, že dnešnímu svátku žen se ukrajují minuty. Ženské světlo v tmách, ženská práva, jejich vnímání silnějším muskulaturnějším světem je téma i na zítra, na pozítří...

9.3.2024 v 0:50 | Karma: 0 | Přečteno: 160x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 483
  • Celková karma 12,88
  • Průměrná čtenost 825x
Ráda kreslí, nejraději čte povídky a publicistiku, sleduje dokumenty. Preferuje svobodomyslnost a jízdu na kole.

Seznam rubrik