Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Luboš dnes slaví a já vzpomínám na první vážnou lásku

Jméno, které šestnáctého července vykouklo z kalendáře, nebude vykukovat dlouho. Pod Lubošem sedí jméno Cedrik. To je ten nový kalendář, kde jsou ženské odvozeniny zrovnoprávněny a nová  jména našich vod vítězně zadupávají domácí

Jméno Luboš je staroslovanského původu a vychází ze slova "ljub", tedy něco příjemného, milého, líbivého. A protože tu nacházíme podoby se jmény Lubomír, dokonce tak vnímáme předurčení muže jako mírumilovného. Není to však zdaleka vše, protože jihoslovanská, tedy bulharská, podoba našeho jména Luboš je Ljuben a ruština se nerozpakuje a nasměruje nás jménem Ljubim k něčemu, kdy nás cosi zašimrá - kde se jedná o koketování s láskou. Domácích podob je mnoho - Lubek, Lubor jako další jméno, Lubík, Luba, Lubča, Lubek...

Samotné jméno pociťujeme jako jedno z takovéhle řady. Luboš je tedy svou konečnou "povahou" a podobou jménem zjednodušeným; oproti těm dlouhým ...slavům a ...mírům. Tady nás možná napadá stará pravda, že předci Slované rádi slavili, mír pro ně - malé - byl nade vše, a dost možná, když už se válčení stalo, oslavit mír se jaksepatří vždycky umělo. Tak jaképak copak - vždyť to víme, jak to máme, můžeme i zjednodušit, netřeba to cpát do každého jména. A Luboš byl na světě!

Lubošům, kteří u nás právě v tento čas běhají, je v průměru 46 let. To znamená jedno: Lubošové se dávali, už se moc nedávají. Budeme-li hledat nějaké slavnější a známé žijící nositele, dost možná skoro poslední v řadě, statistickému šetření to prostě vychází. Ošidím to jen jedním geniálním už z hudebního nebe, protože genialita je tu bez diskuze  - Lubošem Fišerem, a pak mi nedá nevzpomenout Luboše muzikanty - Andršta a Pospíšila. Pak jsou v mém životě nějací dva tři mladší, je jim tak nějak statisticky podobně, mladší už neznám. Statistika nelže. Statistika do sebe semele i to právě narozené miminko odvedle a z miminka se sice nestane téměřkmet, ale rarita jména, to už určitě. Lubošové nefrčí. Neznáme žádného takového krále, neznáme po něm pojmenované lázně ani prameny, nekonkuruje Denisům a Alexům, Cedrikům, Samům, ani Svenům. 

Lubošové se nedávají. To nevadí. Mně ne. Protože u málokterého jména se neštěpím v mysli a stojí tam hlavně ten jeden. Strejda Luboš, kvůli kterému mé první ženské fintění.

Byl jedním z týmu rokycanské zubárny, laboratoře, kde pracoval s mojí milovanou tetou. Myslím, ne, já tohle vím...že je to vůbec první mužský v mém životě, kde jsem si začala vehementně brousit své ženské zbraně. Bylo mi šest? Osm? Dvanáct?...Bylo mi asi šest. A dost možná ještě míň. Babička mě a tetu tenkrát obháčkovávala k mořím do Bulharska a ty šaty byly vždycky strašně krásné. Bleděmodré, bílé, růžové, se stužkou ku stažení pod ňadérky, a to nebylo všechno. Mívávala jsem občas - když se teta musela pro něco zastavit ve městě - slíbené koupit mi u Bati střevíčky. S kytkou, knoflíčkem, jen tak s přezkou přes nárt, v laku i kůži, milovala jsem to. A tohle dohromady s šaty od babi, to bylo pak velkou zbraní, když se řeklo: Půjdeš za tetou... a víš, kdo tam bude? Strejda Luboš! Asi takhle - mužský, co voněl všemi těmi zubními hmotami a nějakým cementem, v bílém plášti, a hlavně s očima plnýma jisker, výrazem věčného nadšeného kluka, laskavosti i milého flirtování s malou slečnou. S hezkým smyslem pro humor, asi čtyřicetiletý mužský a úplně božský spiklenec. Říkám - asi takhle, ale řeknu to asi takhle: Kdyby se Gérard Philipe, ten překrásný Fanfán Tulipán trochu snažil, byl by stejně krásný jako strejda Luboš, jak ti dva si byli naprosto neuvěřitelně podobní. Vzpomínám, jak jsem se postupně začínala stydět, co mi začaly růst ty různé ženské věci, už jsem končila základní školu a přecházela dál... a dál...Potkat ho? Vidět ho? Zkoumat ho, jak zase pracuje s tou laborantskou bruskou, se všemi těmi kotoučky, vidět, jak se podívá a usměje...tohle se jen tak z hlavy neztratí, líbit jsem se mu chtěla vždycky. Bylo mi pár let po vysoké a já se u tety, co v tu dobu nemohla moc chodit, vylíhla nečekaně na návštěvě - to teta byla už čerstvě v důchodu.

,,Luboš slaví ted večer v zubárně šedesátku...se posere štěstím, když se tam zjevíš jako překvapení. Koukej tam jít, já už mu přála."

Byl překvapený. Byl. Hodně...Povídali jsme si, věnoval se mi a vím, jak mi s ním u vínka bylo dobře. I když se přemlelo pro mne trochu trapně, leč ve smíchu, to mé ženství ženy pětileté, co vystrčilo růžky a hlavina tohoto zrzavého pihatého samáruka samánoha ženství, co tomu všude koukaly žebra, ta měla zamotáno a dirigovala s ženskou rafinovaností outfity našich setkání. Vždycky jsem se dozvěděla, jak mi to sluší - přece - a já poskakovala z toho nemocničního kopce šťastná jako malá Kapuletová. Smáli jsme se tenkrát na tom setkání šedesátníka a děvčete kdysi strejdou zmámeného a teta jako by doma věděla. Věděla, proč to říká, že na té oslavě mám pro Luboše být. Bylo to naše poslední setkání. Když mi teta po čase oznámila, že tenhle můj Fanfán Tulipán šel jednoho dne jen tak po zahradě a jeho srdíčko zažilo ten nejhorší atak, vím, jak jsem si hořce uvědomila, že dětství zas nekompromisně popošlo velký a smutný kus ode mne.

Mohla bych napsat, že to nemá pokračování. Má. Strejda Luboš svému synovi jméno Luboš dal. Nacházím tam milou a pro mne moc potřebnou spojnici, když mi nasazuje korunky, opravuje to, co už se snad opravit ani nedá, a já považuju za štěstí, že to může být on, syn mé první dětské lásky, kdo o mě léta jako zubař pečuje. Jeho tatínek tu není dávno a moje teta tu není pár let. Na jeho tatínka, co měl určitě nejen pro mne charizma - které žena zkrátka a dobře v životě hledá - se zapomenout nedá. Vzpomínám na něj, na tohoto mého Fanfána strejdu Luboše, vzpomínám vážně hodně s láskou...

Lubošům ostatním, těm přeji všechno nejlepší. Přeji jim hlavně lásku kolem sebe a přeji, aby si užívali výjimečnost, kterou mají. Moc jich není... Lubošů... to nevadí.

Lubošové, krásnou oslavu! A všechno nejlepší.

Z krásné a vzácné hudební pozůstalosti Luboše Fišera - z toho předlouhého sloupce Wikipedie všech filmů, které nás svou melodií dojmou, neboť je tak důvěrně známe, není lehké vybrat, neb je to jeho slovy - opravdu záležitost ekologie duše. Že dám přednost ukázce, kdy Prdelka objevuje krásu řeky a s tím ruku v ruce okouzlení v podání nádherné paní Rozvědčíkové - asi nemusím zrovna dnes nikomu vysvětlovat.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Lubo%C5%A1_Fi%C5%A1er

 

Gerarde Philipe -Wikipedie

 

 

Autor: Radka Kielbergerová | pondělí 16.7.2018 17:13 | karma článku: 17,69 | přečteno: 491x
  • Další články autora

Radka Kielbergerová

Franze Kafku v Izraeli obvinili, že je nacistou, a popravili ho. Spravedlnost - přirozeně!

Než se tu navždy rozloučím, Kafka nezemřel v roce 2024. Odcestoval do Palestiny a zemřel v Tel Avivu. Všechno je takto:Umělec má probouzet otázky, co se hodí nechat spát. Spravedlnost má vyvěrat z věcí přirozeně. Pak má svou cenu.

18.4.2024 v 22:37 | Karma: 6,20 | Přečteno: 187x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Poezie nejsou jen rýmy, říkanky nejsou básně. Aneb Hrajem na přání a Herda posílá štípanou

Z básnění na blogu osm let kvetu. Aby se lidový Nezval zaštítil, skromně vysvětlí, že si jen hraje. Vy na to máte přistoupit a kodrcat se sešrotovaným rytmem v drtičce, aby se to vešlo. A říkanky? Umět je je majstrštyk redukce.

17.4.2024 v 2:55 | Karma: 6,01 | Přečteno: 159x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Pan Fikáček je nepříjemným. Je bohužel vědec a chodí bůhvíproč moc do historie. Izraele.

Je radostí, když se v blogu Idnes nesetkáte jen s milci v přetékání emocí, ale s těmi, co mají fakta jako základ pro hodnocení světa a jeho stavu. Pan Fikáček svým textem jako žabák Nerudův otevírá lebi a ukazuje vědecký přístup

16.4.2024 v 15:10 | Karma: 4,35 | Přečteno: 110x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Kdo se bojí Virginie Valíkové...a proč se jich bojí ona?

Znáte proměny. To jsem já. Ve dne chlap a v noci ženská. Ve dne chlap, co hledá vztahy věcí světa, v noci ženská, co si řeší ty hezké osobní. I k sobě. Sedni si Veroniko, a nečekej žádné ženské tahy. Je den a mluví s tebou mužský

10.4.2024 v 17:25 | Karma: 6,92 | Přečteno: 255x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Víme první: Tomáš Flaška je na holčičky!

V obchůdku zbožím galanterním vedle Saloonu stál zády k vstupu lovec Filip, když mu mezi lopatkami zašimral kolt. 'Nevím, co mi chce pan Vracovský přeměřovat a na co se těší. Sděluji, že mu ho neukážu. Já jsem totiž na holčičky!'

9.4.2024 v 13:32 | Karma: 15,42 | Přečteno: 302x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Je cosi infantilního v užívání emotikonů s plazeným jazykem; pan Milan je s nimi Šťastný

Milan Šťastný mě kdysi objevil, jásavě přitkával až do doby, kdy jsem jemně naznačila, že třaskavou inteligenci si představuji jinak. A že mě nebude žádný nabob Čechoameričan posílat do Osvětimi. Mé komenty pana Šťastného ranily

8.4.2024 v 15:06 | Karma: 13,64 | Přečteno: 273x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Všichni blogeři včetně pana Flašky a Stejskala ho maj povinně velkýho

Rozmohl se nám tu takový nešvar...ataky zvěstí, že ho má někdo malýho. Ozval se pan Stejskal...a pan Flaška dnes u VV v hydeparku vysvětluje. Nemá na to paní VV dúkaz. Nezná mne a nikdy mne ani mého Mého neviděla!!!

5.4.2024 v 17:09 | Karma: 16,55 | Přečteno: 363x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Jaroslav Herda v odvážných básních, důmyslně skrytých v násadě od krumpáče

Do titulku se vám nechce rozjímat, kdo je chlap a kdo podělanost sama. Pan Herda se tu léta prezentuje články s přepěknou čteností 10 celých dva a v diskuzi nikoli vlastní pak oceňovanými rozbory. Chlap se však neuděje kloboukem

4.4.2024 v 14:02 | Karma: 13,65 | Přečteno: 241x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

S doutníkem a prstenem pana Sabó o izraelských nárocích na pomstu a o hlavní úloze umělce

Pan Sabó tu svou fotku jistě myslel jako recesi. Není nic tak povedeného jako právě toto v souvislosti s Gazou a mudrci o právech Izraele zajít přes hromady mrtvol kamkoli. Odtažitost pózy pana Sabó je výmluvná. V jádru nechutná.

2.4.2024 v 15:12 | Karma: 14,77 | Přečteno: 203x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Byly časy Velikonoc a byly hezké

Jsem tu dlouhý čas. Časem uklizená mimo hlavní prostor. Cítím se tu svobodná. Ráda vzpomínám na časy, kdy bylo pro koho tvořit, smát se a kdy se to dobré dalo dobrým nazvat. Ráda jsem kreslila, žertovala, bavila se. Blog se změnil

1.4.2024 v 18:23 | Karma: 12,73 | Přečteno: 221x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Nojo, pane Fürste, o času by to chtělo celý článek. Aneb kritici, co neumějí psát

Adminům, co někde něco jako kriteria píší, a zdokladovaně makiavelisticky pak hovoří jinak, to někdo vyřiďte. Ale půvabní jsou ti jako letka. Pan Fürst dodal dva články. Jeden o pravopisu, kdy vydí, a pak dnes o letním času. Fakt?

31.3.2024 v 15:31 | Karma: 16,72 | Přečteno: 265x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Paní Janků, projeďte si, co vám kde visí za kritéria a rady, posíláte-li tam lidi!

Články si po sobě kontrolujte – text s typografickými chybami, překlepy nebo dokonce s hrubkami nelze poutat na hlavní straně iDNES.cz, i kdyby byl sebezajímavější. Zdroj: https://inf

29.3.2024 v 18:23 | Karma: 11,14 | Přečteno: 199x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Profík se pozdrží arogance a hlavně zná dobře vlastní kodex, Patriku Bango a paní Janků...

Diskuze pod článkem o novém vzhledu Blogu se svezla přesně tam, kde být nemá. Zda to vědí oba admini, těžko říct. Blikat by jim kontrolka měla už proto, k jakým blbostem kontra svá okodexovaná prohlášení se svou vehemencí dostali

27.3.2024 v 2:44 | Karma: 16,01 | Přečteno: 262x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Doktorská pohádka

Nečekejte majstrštyk Karla Čapka. Čekejte spíš pokus o epigonství ruského Daniila Charmse - tedy surrealismus, co na případné čtenáře klade maličko vyšší nároky. Ale tu pohádkovou biblickou trojku, tu tam najdete. Žádný strach...

14.3.2024 v 10:45 | Karma: 16,05 | Přečteno: 272x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Filip Vracovský - mužská orchidej mezi páprdy aneb něco na té Kashcheevě je

Napsal blog, odpálil tlačítkem a jedno nechal v klidu, neboť diskutovat s neomylnými páprdy je ztráta času. Že je něco emočně přehnané? Nelíbí se? Trhá to formát pořadu? Ale kvůli tomu se nemusí vytahovat, že je to nabubřelá Ruska

13.3.2024 v 1:55 | Karma: 8,11 | Přečteno: 201x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Bloger roku, který nejlíp zvládá náběh na vidle?

Babiš je figura, která ty v cajku odrazuje a dodává jim co chvíli štempl. Netřeba soupisek, nejnovější "zmrd" je venku, do toho způsob mafií a putinstylu: Najděte něco. Ale, pane doktore, zanechte otazníku s osobním nahlédnutím

12.3.2024 v 14:16 | Karma: 11,76 | Přečteno: 229x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Od Pelíšků, pana Fikáčka a hrdinů Mašínů ke Lvu až po jeho hořký ocas

Lvi za námi. Spousta nových tváří, film se proměnil. Nebudu jediná, koho vítězný film netáhne. Budiž jeho vznik. Jako by akademie cítila, že cosi v jádru pudla vadí, nic než vítězství film nezískal. Matylda a Úsvit? Skvělé filmy.

11.3.2024 v 15:16 | Karma: 10,17 | Přečteno: 195x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Zachraňte od uličních výborů vojína Vlastíka Fürsta

Vlastík Fürst si tu dobu pamatuje a vysvětluje. Prý došly argumenty, papouškují, klaní se Putinovi, nemají rádi Fialovu vládu, touží po totalitě a Izrael je pro ně vřed. Ne, nejste na sjezdu s Husákem. Čtete Vlastíka Fürsta

10.3.2024 v 14:16 | Karma: 15,18 | Přečteno: 271x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Svět je lepším, když akceptuje ženskou sílu. Je krásná, mnohovrstevnatá, je všude kolem. 1

Než sem dám jeden můj starší článek, kde se vyznávám: Nevadí tolik, že dnešnímu svátku žen se ukrajují minuty. Ženské světlo v tmách, ženská práva, jejich vnímání silnějším muskulaturnějším světem je téma i na zítra, na pozítří...

9.3.2024 v 0:50 | Karma: 0 | Přečteno: 160x | Diskuse| Osobní

Radka Kielbergerová

Pan Jiří Turner je Andrejem Babišem, aniž to tuší

Andreji Babišovi se daří víc než svého času Vrchlickému. Kolik ten míval epigonů! A kolik jich bere Babiš! Víc, neboť z obou táborů. Chceš urvat pozornost? Přetřásej důchodce! Není nic víc tak in. Zvol jejich nouzi, nebo je cupuj!

5.3.2024 v 22:57 | Karma: 10,47 | Přečteno: 161x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 482
  • Celková karma 13,24
  • Průměrná čtenost 827x
Ráda kreslí, nejraději čte povídky a publicistiku, sleduje dokumenty. Preferuje svobodomyslnost a jízdu na kole.

Seznam rubrik