Umět ukázat svobodu úplně jinak a dosáhnout, že nakonec fandíte i škrcení.
S Milošem Formanem mám dvě zprostředkovaná setkání, kdy se ale nejedná o nic osobního. Bohužel. To první se událo před mnoha lety, kdy se tady v Čechách natáčel Amadeus a naše spolužačka ze sekce návrhářství divadelních kostýmů přišla k úžasné letní brigádě: na place se starala o vzhled herců. Po prázdninách nám pak vyprávěla o režisérovi, který nikomu nehlídal nějaký naučený text a scénář, ale sám scény předváděl, sám se vžíval a ukazoval, co by rád. A ona měla to štěstí při nasazování paruk a kabátců v několika natáčecích dnech slyšet ten šílený řehot Toma Hulca - Amadea, a vidět Miloše Formana při práci.
Druhé mé setkání se uskutečnilo, když jsem zabořila ruku do knihy Co já vím? Kde Jan Novák společně s Milošem Formanem vzpomínají na Ameriku. Dodnes mám za to, že je to jedna z nejzajímavějších nejen zaoceánských reportáží, kde vidíte do té nejotevřenější kuchyně. Třeba, jak po Státech sháněli dvoumetrového Indiána, a jak smutno bylo, že tenhle chlap po úspěchu neunesl slávu a relativně brzy odešel do indiánského nebe. Nebudu sama, kdo tu knížku doma má a věci zná.
Vždycky mi vrtalo hlavou, proč jsou jeho filmy nějak jiné. Nesou v sobě nejen v té české etapě, ale i v té americké, pořád znatelný punc filmu nezávislého. A skoro jako by se vyhýbaly hned brzy a jasně nastolit to, co má člověk rád. Vyložené karty na stůl - kdo je dobrák a kdo ne. Miloš Forman měl jednu zásadu, ta je celkem známá. Ta zásada byla, že pokud věc zabíraná kamerou není k věření, naprosto přirozeně přesvědčivá a opravdová, bez veškerých pochyb, dobré to pro výsledek nikdy nebude.
Ví se, že herci znali scénář - trochu, a že jim scény předváděl. Že nechtěl žádné bloky, že někomu vypadne text. Sám věci prožíval, identifikoval se tak s rolí a zkoušel, co lze po herci anebo neherci chtít. Zda to jde tak, a nebo tak, a jestli by to sám uměl. Napadá mě, že tak každá figura - zvláště neherecká - v jeho filmech, ho jeho samého obohacovala, a nikdy tak nemohlo nic z jeho režisérského pera vyznít jako samosebe režisérsky vykrádací, neřku-li schematické. U něj se zkrátka žádný typ neopakuje, nepřipodobníte ho k nikomu. Uvědomíme-li si postavy Přeletu nad kukaččícm hnízdem, nebo postavy Hair, nejde si vybavit snad režiséra jiného, který by natolik zaručoval a splňoval - bez pocitu shovívavého a na růžovo přibarveného sdělení - že neexistuje malých rolí. U Miloše Formana to nezní jako útěcha. U něj, co se hvězdovitosti herců týká, vážně často nevíme. Jsme najednou v rozpacích, protože Miloš Forman předvede gejzír povah, jejich minuty slávy rozvine, pět minut je mu pro ně málo. Jednotlivec mu za pozornost stojí.
Nikdy nementoroval a nikdy lacině nevedl linku k očekávání věcí. Ale vy, vtažení do děje, ač byste to do sebe předtím neřekli, se najednou snad i nehezky přistihnete...ani nepřemýšlíte a cítíte, že škrcení Velké sestry V Přeletu je v pořádku. Přistihnete se, že dokonce fandíte a cítíte se spravedliví. Snad jen radar: Tohle pro tebe, McMurphy, nedopadne dobře. Nikdy byste neřekli, slovo kurva, a přesto byste najednou nakopli celý svět, když ukázková ikona svobody Berger pochoduje do letounu, protože to trochu vzal za kluka, co má k rebelství daleko jako člověk na Měsíc. To aby se tenhle spořádaný Bukowski konečně pomiloval. Zkurvená válka z vás vypadne, ani nevíte jak. Hair...Za malost nás všech se můžete ustydět, když dědečka obracejí zády k vlastnímu domu, který olizují plameny, ale je tu záruka, že když ho přenesou blíž, v té zimě nenastydne,oheň ho zahřeje.
Miloš Forman vykresloval mrav i nemrav v běžném denním souboji jako i v souboji větším. A ukazoval tak svobodu nějak po formanovsky svém a jinak. Jinak než plamenně a očividně, ale vy ji tam pocíťujete bez tahání za nitky. Najednou svobodně sami cítíte, jak ve vás narostlo dost pádných důvodů, abyste se postavili na její stranu. Miloše Formana nikdy nemůže potkat soud nějakých rozumbradů - jak to nejlepší natočil stejně tady, a nebo že to nejlepší natočil stejně až tam. Je geniální - byl geniální, protože uměl, ať byl, kde byl - říznout do největších tabu a trápení a obrátit na ruby povrch věci bez skurpulí. Nenadržoval. Nebyla v něm hvězdnost, ale nejvyšší obyčejnost, která vše - do filmu vložené jakonaefekt u těch slavných ostatních - zákonitě převálcovala. A donutila nás všechny říct: jo... tak to může bejt. Tak to totiž fakt je.
Příběh filmu je věc jedna, nějak daná, scénářem, literární předlohou. Rozehrát ho za pomocí figur v té formanovské opravdovosti je věc druhá. Miloš Forman tím už zmiňovaným předváděním gejzíru povah totiž uvádí na plátno nás všechny, je s námi nějak ztotožněný. Nevytváří ikony, ale ukazuje nás. Jednotlivé a s tolika věcmi společnými. Se svými osobními strachy, s láskou, s touhami, s malostmi, s tragédiemi, kterou máme stejně všichni nějakou, se smíchem a sarkasmem. A tohle mu bylo dost možná vždycky důležitější než vést jen příběh. Zdařilo se. Protože mu jeho příběhy věříme. Jsou nám hodně blízké. Vytváříme je my, z masa a kostí.
Je mi líto, že odešel.
Radka Kielbergerová
Franze Kafku v Izraeli obvinili, že je nacistou, a popravili ho. Spravedlnost - přirozeně!
Než se tu navždy rozloučím, Kafka nezemřel v roce 2024. Odcestoval do Palestiny a zemřel v Tel Avivu. Všechno je takto:Umělec má probouzet otázky, co se hodí nechat spát. Spravedlnost má vyvěrat z věcí přirozeně. Pak má svou cenu.
Radka Kielbergerová
Poezie nejsou jen rýmy, říkanky nejsou básně. Aneb Hrajem na přání a Herda posílá štípanou
Z básnění na blogu osm let kvetu. Aby se lidový Nezval zaštítil, skromně vysvětlí, že si jen hraje. Vy na to máte přistoupit a kodrcat se sešrotovaným rytmem v drtičce, aby se to vešlo. A říkanky? Umět je je majstrštyk redukce.
Radka Kielbergerová
Pan Fikáček je nepříjemným. Je bohužel vědec a chodí bůhvíproč moc do historie. Izraele.
Je radostí, když se v blogu Idnes nesetkáte jen s milci v přetékání emocí, ale s těmi, co mají fakta jako základ pro hodnocení světa a jeho stavu. Pan Fikáček svým textem jako žabák Nerudův otevírá lebi a ukazuje vědecký přístup
Radka Kielbergerová
Kdo se bojí Virginie Valíkové...a proč se jich bojí ona?
Znáte proměny. To jsem já. Ve dne chlap a v noci ženská. Ve dne chlap, co hledá vztahy věcí světa, v noci ženská, co si řeší ty hezké osobní. I k sobě. Sedni si Veroniko, a nečekej žádné ženské tahy. Je den a mluví s tebou mužský
Radka Kielbergerová
Víme první: Tomáš Flaška je na holčičky!
V obchůdku zbožím galanterním vedle Saloonu stál zády k vstupu lovec Filip, když mu mezi lopatkami zašimral kolt. 'Nevím, co mi chce pan Vracovský přeměřovat a na co se těší. Sděluji, že mu ho neukážu. Já jsem totiž na holčičky!'
Radka Kielbergerová
Je cosi infantilního v užívání emotikonů s plazeným jazykem; pan Milan je s nimi Šťastný
Milan Šťastný mě kdysi objevil, jásavě přitkával až do doby, kdy jsem jemně naznačila, že třaskavou inteligenci si představuji jinak. A že mě nebude žádný nabob Čechoameričan posílat do Osvětimi. Mé komenty pana Šťastného ranily
Radka Kielbergerová
Všichni blogeři včetně pana Flašky a Stejskala ho maj povinně velkýho
Rozmohl se nám tu takový nešvar...ataky zvěstí, že ho má někdo malýho. Ozval se pan Stejskal...a pan Flaška dnes u VV v hydeparku vysvětluje. Nemá na to paní VV dúkaz. Nezná mne a nikdy mne ani mého Mého neviděla!!!
Radka Kielbergerová
Jaroslav Herda v odvážných básních, důmyslně skrytých v násadě od krumpáče
Do titulku se vám nechce rozjímat, kdo je chlap a kdo podělanost sama. Pan Herda se tu léta prezentuje články s přepěknou čteností 10 celých dva a v diskuzi nikoli vlastní pak oceňovanými rozbory. Chlap se však neuděje kloboukem
Radka Kielbergerová
S doutníkem a prstenem pana Sabó o izraelských nárocích na pomstu a o hlavní úloze umělce
Pan Sabó tu svou fotku jistě myslel jako recesi. Není nic tak povedeného jako právě toto v souvislosti s Gazou a mudrci o právech Izraele zajít přes hromady mrtvol kamkoli. Odtažitost pózy pana Sabó je výmluvná. V jádru nechutná.
Radka Kielbergerová
Byly časy Velikonoc a byly hezké
Jsem tu dlouhý čas. Časem uklizená mimo hlavní prostor. Cítím se tu svobodná. Ráda vzpomínám na časy, kdy bylo pro koho tvořit, smát se a kdy se to dobré dalo dobrým nazvat. Ráda jsem kreslila, žertovala, bavila se. Blog se změnil
Radka Kielbergerová
Nojo, pane Fürste, o času by to chtělo celý článek. Aneb kritici, co neumějí psát
Adminům, co někde něco jako kriteria píší, a zdokladovaně makiavelisticky pak hovoří jinak, to někdo vyřiďte. Ale půvabní jsou ti jako letka. Pan Fürst dodal dva články. Jeden o pravopisu, kdy vydí, a pak dnes o letním času. Fakt?
Radka Kielbergerová
Paní Janků, projeďte si, co vám kde visí za kritéria a rady, posíláte-li tam lidi!
Články si po sobě kontrolujte – text s typografickými chybami, překlepy nebo dokonce s hrubkami nelze poutat na hlavní straně iDNES.cz, i kdyby byl sebezajímavější. Zdroj: https://inf
Radka Kielbergerová
Profík se pozdrží arogance a hlavně zná dobře vlastní kodex, Patriku Bango a paní Janků...
Diskuze pod článkem o novém vzhledu Blogu se svezla přesně tam, kde být nemá. Zda to vědí oba admini, těžko říct. Blikat by jim kontrolka měla už proto, k jakým blbostem kontra svá okodexovaná prohlášení se svou vehemencí dostali
Radka Kielbergerová
Doktorská pohádka
Nečekejte majstrštyk Karla Čapka. Čekejte spíš pokus o epigonství ruského Daniila Charmse - tedy surrealismus, co na případné čtenáře klade maličko vyšší nároky. Ale tu pohádkovou biblickou trojku, tu tam najdete. Žádný strach...
Radka Kielbergerová
Filip Vracovský - mužská orchidej mezi páprdy aneb něco na té Kashcheevě je
Napsal blog, odpálil tlačítkem a jedno nechal v klidu, neboť diskutovat s neomylnými páprdy je ztráta času. Že je něco emočně přehnané? Nelíbí se? Trhá to formát pořadu? Ale kvůli tomu se nemusí vytahovat, že je to nabubřelá Ruska
Radka Kielbergerová
Bloger roku, který nejlíp zvládá náběh na vidle?
Babiš je figura, která ty v cajku odrazuje a dodává jim co chvíli štempl. Netřeba soupisek, nejnovější "zmrd" je venku, do toho způsob mafií a putinstylu: Najděte něco. Ale, pane doktore, zanechte otazníku s osobním nahlédnutím
Radka Kielbergerová
Od Pelíšků, pana Fikáčka a hrdinů Mašínů ke Lvu až po jeho hořký ocas
Lvi za námi. Spousta nových tváří, film se proměnil. Nebudu jediná, koho vítězný film netáhne. Budiž jeho vznik. Jako by akademie cítila, že cosi v jádru pudla vadí, nic než vítězství film nezískal. Matylda a Úsvit? Skvělé filmy.
Radka Kielbergerová
Zachraňte od uličních výborů vojína Vlastíka Fürsta
Vlastík Fürst si tu dobu pamatuje a vysvětluje. Prý došly argumenty, papouškují, klaní se Putinovi, nemají rádi Fialovu vládu, touží po totalitě a Izrael je pro ně vřed. Ne, nejste na sjezdu s Husákem. Čtete Vlastíka Fürsta
Radka Kielbergerová
Svět je lepším, když akceptuje ženskou sílu. Je krásná, mnohovrstevnatá, je všude kolem. 1
Než sem dám jeden můj starší článek, kde se vyznávám: Nevadí tolik, že dnešnímu svátku žen se ukrajují minuty. Ženské světlo v tmách, ženská práva, jejich vnímání silnějším muskulaturnějším světem je téma i na zítra, na pozítří...
Radka Kielbergerová
Pan Jiří Turner je Andrejem Babišem, aniž to tuší
Andreji Babišovi se daří víc než svého času Vrchlickému. Kolik ten míval epigonů! A kolik jich bere Babiš! Víc, neboť z obou táborů. Chceš urvat pozornost? Přetřásej důchodce! Není nic víc tak in. Zvol jejich nouzi, nebo je cupuj!
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 482
- Celková karma 12,97
- Průměrná čtenost 827x