Hlasy, vzpomínka na oslavu hezkých dvaceti let a muže šťastnější ve svetrech
O tom, po čem se mi stýská, jsem tu psala přesně před rokem, a v tom svém blogu bych ani letos nic neměnila. Snad bych jen dodala a upřesnila nanovo, že jsem ustýskaná ještě víc a že bych opravdu zase ani letos tomu našemu dítěti, co se nám před sedmadvaceti lety narodilo s takovou hebkou sametovou pletí, nic nevyčítala. Muselo by na mne koukat jako na zjevení, sčítat mu škody a vyčítat, jak život nezvládlo, jak hrozně žilo, kolik věcí se mu nepovedlo a že se vlastně vůbec nenarodilo. Že to celé byla jen taková připravená hra na těžký porod, ale že vpodstatě není. Neexistuje. Děsila bych se chvíle, kdy mne vykulený a s hrdostí pošle jako rodiče do háje s tím, že návrat neplánuje.
Jestliže my starší tyhle výčitky prezentujeme před vykulenými patnáctiletými z masa a kostí, nemůžeme čekat, že je něco tak otravného a bez významu bude zajímat. Protože nač by se učili, že to není osmašedesátý, nebo ani osmačtyřicátý, ale nějaký rok 1989. Nač tohle vědět? Jestliže oči nesvítí nadšením ani nostalgií těm, co zažili, jiskru těžko hledat v očích neznalých. Svoboda je pak něco, co padá v povijanu z nebe automaticky, kdykoliv nad námi letí vrána nebo čáp.
( Dnes vzpomínám na dobu - na Václava Havla a na to narození tenkrát)
http://kielbergerova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=484464
Doba obyčejných nebarevných svetrů a čepic u mikrofonů na Letenské pláni před sedmadvaceti roky, doba těch, kteří pak docela obyčejně mluvili v těch svetrech v divadlech a vysvětlovali nám, že země a svoboda má být naše a všech. A stejným dílem. A že máme každý platný hlas. Doba, co je pro někoho žádnou, pro někoho hořkou a pro někoho nostalgickou vzpomínkou, kdy se srdce zase jako před extází tetelivě roztluče.
Dneska se o těch, co tam stáli, říká cosi o kavárenských elitách. Málo se chápe, že oni, co byli a dodnes jsou určitě raději ve svetrech, hlasem naléhavým říkali hlavně to, abychom si podstatu věcí uvědomili. Že své opravdové elity, vědce, znalce a vzdělance máme schované v kotelnách, nebo jako myši v ústavech, kde jim velí často ten, co v řeči lidu jako největší vede stádo. Že mnozí osvetření lidem vysvětlovali, že politika není věcí mimo lidi, ale že je věcí veřejnou. Mnozí tenkrát nechali tu dnes skoro nestoudnou kulturu na mnoho měsíců chodit v jednom nevystřídaném svetru po žebrotě a stali se z nich ryzí praktici. Já si nemůžu pomoct, ale u takového Michaela Kocába, a jeho až dětsky urputné snahy dostat od nás i ten nejposlednější poslední ruský tank musím konstatovat vyzrálou vizi politika s příkře vyžadovanou podmínkou, dneska - zdůraznim si - ceněnou k nezaplacení. Nehodnotím, že politika pak náhle zachutnala znova.
Často se zmiňuje cosi o tom, že jsou elitáři, kteří jsou nad lidmi, Václav Havel jim z nebe kyne své bludy o nějaké pravdě a lásce, zatímco pro tu opravdou lidovou většinu sedí v čele našeho státu kdosi konečně dobrý, a já dodávám bodrý, dokonce má rád nejen lidi, ale i stromy...a je především hlasem většiny.
A tak se do toho hlasu pustím, do drobné pitvy se ponořím. Bude to ponor troufalý, ale bude mít co do činění s provoláváním potřeby nauky o rétorice a jejím umu, když s ní nakládat umíme.
Jestli Václav Havel vážně něco neuměl, neuměl být zdatný rétor. Práce s pauzami a důrazem, intonace ... mu splynula v systém pravidelného štípání, sekání třísek do kamen, jeho vnitřní povel - je třeba být důrazný - se proměnil v to, že se třísky štípaly se zvýšeným zvukem... trochu křičeního... občas. Občas připomínal kluka, co jde před tabuli přečíst slohovku, kdy musí s hlasem trochu pracovat, a tak se poctivě snaží. Štípat poctivě, nahlas i se svým zvučným a v rétorice trochu problematickým er. A zase trochu bez pauz. Investigativní novinář Kubík nedávno vzpomínal, kde Václav Havel pauzy dělal. Kupříkladu dlouhou tam, kde hledal slova. Slova, která by nebyla jasnozřivým cejchem, aby to nebyla pravda jednajediná neomylná, aby se cítilo jisté pochybování, presumpce neviny.
Nastoupil posléze rétor kovaný, s hlasem klidným, zdatně uklidňujícím, až tichým, nebo vzrušivě do ztišena, se zvládnutým důrazem a opakováním na místech, kde mentor ukryt. Podpořeno floskulemi, o nichž píše tak krásně Vladimír Just. Zásadně, zcela zásadně, hm, a toto je třeba zdůraznit.
Máme tu rétora možná nejzdatnějšího, jehož hlasová sinusoida nahoru dolu zpěvupodobná nikdy neztratí na pozornosti. Tady se není o co přít. Hlas má dynamiku, má pauzy, pauzy dramatické, které se blíží okamžiku, kdy dav běhá za Forrestem Gumpem a na silnici u Monuments Valley napjatě čeká ... Klid.... Chce něco říct. Následuje obyčejné - Chci domu. Ne tak tady, kdy máme být usazení neobyčejností a pravdou, která se má za cíl zjevit jako nově objevená a ku šťastnému prozření. Tohle Miloš Zeman umí na jedničku. Umí navíc do řeči vkládat vsuvky, které vědění, tedy to právě říkané, ještě upřesňují. Je to filozofické, na vysoké úrovni práce s logikou stavby věty, pořád schopnost neztratit nit... žádný Zdeněk Nejedlý. Miloš Zeman to umí.
Slýchám a čítávám často, jak Havel, otec havloidů je ďábelským kořenem elitářství a slyším davy, jak jsou nakloněny prezidentovi, který mnohem více cítí s lidem. A já nevím.
Představuju si hlas Havla, který sedí někde ve svetru v hospodě a je vyzván, aby mluvil. Jeho hlas tam mluví klidně, trochu možná štípe třísky... trochu se nad těmi mluvidly mračí a skrývá se tam nejistota, mnohdy proběhne nad mluvidly úsměv zachumlaný do zrrzavého knírku. A pak vidím obraz pana prezidenta, jak jsou nad půllitry všichni takoví ve střehu, v očekávání, co hlas pěvcův v oktávě nahoře a očekávání propadu nakonec po dramatické pauze vyjeví. I Miloš Zeman, jehož bonmoty mne kdysi, poctivě řečeno, bavily, tu sedí ve svetru. Myslím si, že je mu v něm také lépe, to si myslím zcela poctivě... Ale myslím, že co se hlasu týká, v hospodské lidové pospolitosti - jsem jeden v vás - ho prostě necítím. Cítím hlas, který bude vždycky vyčnívat a bude vždy důležitější. Zatímco ten, co je dnes už slyšet jen ze záznamu, bude klidně a rád přehlušený břinkotem půllitrů. Bude si užívat svetru, neúřadu, poposedávat na židli a smát se, vzpomínat. Prošel si kromě kriminálu i povoláními s trochou té těžší práce rukou... pytel na zádech je prostě krásná fotka...
Celé takové...trochu neelitní, viďte?
Děkuju a pozdravuju chlapy v kiosku v Praze v parku Parukářka, kde si na Václava Havla s pivem na fotce mezi flaškami za pultem prostě vždycky udělají místo... a dá se s nimi jako v pietě na tyhle chvíle zavzpomínat.
Hlasy jsou v tu chvíli u všech ale nějak zadrhnuté.
.
Prosím o sledování od minuty třetí a asi pětadvacáté vteřiny... kdo nechce, nemusí............ 3:28
Po tomto našem prezentování, prezentování naší země, která si uvědomuje svou minulost, nebojí se být srdnatá, váží si pomoci .. po tomhle se mi prostě stýská.
Radka Kielbergerová
Je Mgr. Valíková alkoholička, nebo není? Stejná otázka: Je ing. Flaška idiot, nebo není?
Článek čerpá ze znění titulku pana Flašky v hydeparku. V perexu pak píše:„Na tuto otázku VV reaguje velmi citlivě a nešetří hrozbami ani trošku.“ Jinými slovy by podle p.Flašky měla VV podsunutý alkoholismus přijmout a nebouřit se
Radka Kielbergerová
Franze Kafku v Izraeli obvinili, že je nacistou, a popravili ho. Spravedlnost - přirozeně!
Než se tu navždy rozloučím, Kafka nezemřel v roce 2024. Odcestoval do Palestiny a zemřel v Tel Avivu. Všechno je takto:Umělec má probouzet otázky, co se hodí nechat spát. Spravedlnost má vyvěrat z věcí přirozeně. Pak má svou cenu.
Radka Kielbergerová
Poezie nejsou jen rýmy, říkanky nejsou básně. Aneb Hrajem na přání a Herda posílá štípanou
Z básnění na blogu osm let kvetu. Aby se lidový Nezval zaštítil, skromně vysvětlí, že si jen hraje. Vy na to máte přistoupit a kodrcat se sešrotovaným rytmem v drtičce, aby se to vešlo. A říkanky? Umět je je majstrštyk redukce.
Radka Kielbergerová
Pan Fikáček je nepříjemným. Je bohužel vědec a chodí bůhvíproč moc do historie. Izraele.
Je radostí, když se v blogu Idnes nesetkáte jen s milci v přetékání emocí, ale s těmi, co mají fakta jako základ pro hodnocení světa a jeho stavu. Pan Fikáček svým textem jako žabák Nerudův otevírá lebi a ukazuje vědecký přístup
Radka Kielbergerová
Kdo se bojí Virginie Valíkové...a proč se jich bojí ona?
Znáte proměny. To jsem já. Ve dne chlap a v noci ženská. Ve dne chlap, co hledá vztahy věcí světa, v noci ženská, co si řeší ty hezké osobní. I k sobě. Sedni si Veroniko, a nečekej žádné ženské tahy. Je den a mluví s tebou mužský
Radka Kielbergerová
Víme první: Tomáš Flaška je na holčičky!
V obchůdku zbožím galanterním vedle Saloonu stál zády k vstupu lovec Filip, když mu mezi lopatkami zašimral kolt. 'Nevím, co mi chce pan Vracovský přeměřovat a na co se těší. Sděluji, že mu ho neukážu. Já jsem totiž na holčičky!'
Radka Kielbergerová
Je cosi infantilního v užívání emotikonů s plazeným jazykem; pan Milan je s nimi Šťastný
Milan Šťastný mě kdysi objevil, jásavě přitkával až do doby, kdy jsem jemně naznačila, že třaskavou inteligenci si představuji jinak. A že mě nebude žádný nabob Čechoameričan posílat do Osvětimi. Mé komenty pana Šťastného ranily
Radka Kielbergerová
Všichni blogeři včetně pana Flašky a Stejskala ho maj povinně velkýho
Rozmohl se nám tu takový nešvar...ataky zvěstí, že ho má někdo malýho. Ozval se pan Stejskal...a pan Flaška dnes u VV v hydeparku vysvětluje. Nemá na to paní VV dúkaz. Nezná mne a nikdy mne ani mého Mého neviděla!!!
Radka Kielbergerová
Jaroslav Herda v odvážných básních, důmyslně skrytých v násadě od krumpáče
Do titulku se vám nechce rozjímat, kdo je chlap a kdo podělanost sama. Pan Herda se tu léta prezentuje články s přepěknou čteností 10 celých dva a v diskuzi nikoli vlastní pak oceňovanými rozbory. Chlap se však neuděje kloboukem
Radka Kielbergerová
S doutníkem a prstenem pana Sabó o izraelských nárocích na pomstu a o hlavní úloze umělce
Pan Sabó tu svou fotku jistě myslel jako recesi. Není nic tak povedeného jako právě toto v souvislosti s Gazou a mudrci o právech Izraele zajít přes hromady mrtvol kamkoli. Odtažitost pózy pana Sabó je výmluvná. V jádru nechutná.
Radka Kielbergerová
Byly časy Velikonoc a byly hezké
Jsem tu dlouhý čas. Časem uklizená mimo hlavní prostor. Cítím se tu svobodná. Ráda vzpomínám na časy, kdy bylo pro koho tvořit, smát se a kdy se to dobré dalo dobrým nazvat. Ráda jsem kreslila, žertovala, bavila se. Blog se změnil
Radka Kielbergerová
Nojo, pane Fürste, o času by to chtělo celý článek. Aneb kritici, co neumějí psát
Adminům, co někde něco jako kriteria píší, a zdokladovaně makiavelisticky pak hovoří jinak, to někdo vyřiďte. Ale půvabní jsou ti jako letka. Pan Fürst dodal dva články. Jeden o pravopisu, kdy vydí, a pak dnes o letním času. Fakt?
Radka Kielbergerová
Paní Janků, projeďte si, co vám kde visí za kritéria a rady, posíláte-li tam lidi!
Články si po sobě kontrolujte – text s typografickými chybami, překlepy nebo dokonce s hrubkami nelze poutat na hlavní straně iDNES.cz, i kdyby byl sebezajímavější. Zdroj: https://inf
Radka Kielbergerová
Profík se pozdrží arogance a hlavně zná dobře vlastní kodex, Patriku Bango a paní Janků...
Diskuze pod článkem o novém vzhledu Blogu se svezla přesně tam, kde být nemá. Zda to vědí oba admini, těžko říct. Blikat by jim kontrolka měla už proto, k jakým blbostem kontra svá okodexovaná prohlášení se svou vehemencí dostali
Radka Kielbergerová
Doktorská pohádka
Nečekejte majstrštyk Karla Čapka. Čekejte spíš pokus o epigonství ruského Daniila Charmse - tedy surrealismus, co na případné čtenáře klade maličko vyšší nároky. Ale tu pohádkovou biblickou trojku, tu tam najdete. Žádný strach...
Radka Kielbergerová
Filip Vracovský - mužská orchidej mezi páprdy aneb něco na té Kashcheevě je
Napsal blog, odpálil tlačítkem a jedno nechal v klidu, neboť diskutovat s neomylnými páprdy je ztráta času. Že je něco emočně přehnané? Nelíbí se? Trhá to formát pořadu? Ale kvůli tomu se nemusí vytahovat, že je to nabubřelá Ruska
Radka Kielbergerová
Bloger roku, který nejlíp zvládá náběh na vidle?
Babiš je figura, která ty v cajku odrazuje a dodává jim co chvíli štempl. Netřeba soupisek, nejnovější "zmrd" je venku, do toho způsob mafií a putinstylu: Najděte něco. Ale, pane doktore, zanechte otazníku s osobním nahlédnutím
Radka Kielbergerová
Od Pelíšků, pana Fikáčka a hrdinů Mašínů ke Lvu až po jeho hořký ocas
Lvi za námi. Spousta nových tváří, film se proměnil. Nebudu jediná, koho vítězný film netáhne. Budiž jeho vznik. Jako by akademie cítila, že cosi v jádru pudla vadí, nic než vítězství film nezískal. Matylda a Úsvit? Skvělé filmy.
Radka Kielbergerová
Zachraňte od uličních výborů vojína Vlastíka Fürsta
Vlastík Fürst si tu dobu pamatuje a vysvětluje. Prý došly argumenty, papouškují, klaní se Putinovi, nemají rádi Fialovu vládu, touží po totalitě a Izrael je pro ně vřed. Ne, nejste na sjezdu s Husákem. Čtete Vlastíka Fürsta
Radka Kielbergerová
Svět je lepším, když akceptuje ženskou sílu. Je krásná, mnohovrstevnatá, je všude kolem. 1
Než sem dám jeden můj starší článek, kde se vyznávám: Nevadí tolik, že dnešnímu svátku žen se ukrajují minuty. Ženské světlo v tmách, ženská práva, jejich vnímání silnějším muskulaturnějším světem je téma i na zítra, na pozítří...
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 483
- Celková karma 12,88
- Průměrná čtenost 825x